Studiedag 'Erfgoedbibliothecaris gezocht!'

Erfgoedbibliotheekmedewerker aan het werk in het magazijn

Over competenties voor het beheren van erfgoedcollecties in bibliotheken.

Erfgoedbibliotheken beheren ons rijk papieren en perkamenten verleden. Bibliothecaris zijn van zo’n historische verzameling is dan ook een bijzondere uitdaging. Want hoe kunt u de collectie het best bewaren en beheren? Welke elementen spelen een rol bij het uitbreiden van de collectie? Op welke manier communiceert u naar het publiek? En wat is de link naar onderzoek?

Op 9 juni staan de competenties van de erfgoedbibliothecaris centraal. Samen met u willen we nadenken over het specifieke profiel van zo’n bibliothecaris: wat moet hij of zij kennen en kunnen en wat maakt deze job nu precies zo uniek? We steken voor deze denkoefening het licht op in binnen- en buitenland en laten verschillende bestaande opleidingen aan het woord. Het volgende programma hebben we voor u in petto:

Voormiddag 10.00 - 12.00 uur

We starten met reflecties van twee eminente erfgoedbibliothecarissen, namelijk An Renard (Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Antwerpen) en Garrelt Verhoeven (Bijzondere Collecties, Universiteitsbibliotheek Amsterdam).
Daarna bent u zelf aan het woord en gaan we aan de hand van stellingen op zoek naar de competenties van de erfgoedbibliothecaris

Namiddag 13.00 - 16.30 uur

In de namiddag geeft Caroline Peach (hoofd van het Preservation Advisory Centre van de British Library) toelichting bij het vormingsprogramma voor behoud en beheer van papieren dragers in Engeland
Guy De Witte (conservator/restaurateur van papier en boek  en master in Preventive Conservation) formuleert daarna zijn opmerkingen bij het Britse model
We sluiten af met een panelgesprek met de bestaande bibliotheekopleidingen en de opleiding conservatie/restauratie van papier.

Aanvullende informatie

De studiedag maakt deel uit van het reflectietraject Erfgoedgeleerden en wordt georganiseerd in samenwerking tussen FARO, de Vlaamse Erfgoedbibliotheek, de Universiteit Antwerpen, Artesis Hogeschool afdeling conservatie en restauratie, de Bibliotheekschool Gent en de VVBAD.

09-06-2010
Praktisch

FARO, Priemstraat 51, 1000 Brussel

10.00 - 16.30 uur

Prijs

Deelname kost 10 euro, studenten kunnen gratis deelnemen, maar moeten zich dan wel vooraf aanmelden. Inschrijven kan via onderstaand formulier.

• Agendabericht
  • 18-05-2010
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)