Dien nog tot 15 januari een aanvraag in voor het kwaliteitslabel

Logo voor erkende erfgoedbibliotheken

Erfgoedbibliotheken kunnen een kwaliteitslabel aanvragen wanneer zij bij de uitvoering van hun functies professioneel te werk gaan volgens (internationale) standaarden. Het label toont aan dat het cultureel erfgoed dat door deze organisatie wordt bewaard in goede handen is, dat er zorg- en duurzaam mee wordt omgesprongen. Het schept vertrouwen tegenover derden, zoals andere collectiebeherende organisaties en inhoudelijke partners (bijvoorbeeld schenkers, bruikleengevers, onderzoekers), erfgoedgemeenschappen, het publiek en financiële partners. Voor sommige subsidies is het ook een voorwaarde. Wie het label ontvangt mag zich voortaan 'erkende erfgoedbibliotheek' noemen. Men kan het kwaliteitslabel zoals elk jaar aanvragen, uiterlijk op 15 januari.

Interesse?

Meer informatie over het kwaliteitslabel en de aanvraag ervan vindt u op de website van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Op het Overlegplatform voor erfgoedbibliotheken werd dit eveneens toegelicht door Cindy Zoons (Departement Cultuur, Jeugd en Media) en Johan Eeckeloo (Conservatorium Bibliotheek Brussel). De presentaties vindt u hier terug.

FARO en de Vlaamse Erfgoedbibliotheek zijn steeds bereid om organisaties te begeleiden die overwegen om een kwaliteitslabel aan te vragen. Neem hiervoor contact op met de coördinator.

• 30-11-2018
  • Ward De Wit (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)