Tentoonstelling: 'De kunst van lezen. Van William Kentridge tot Wikipedia'

Poster van de tentoonstelling 'De kunst van lezen'

Lezen is iets heel bijzonders. Als baby kunnen we het niet; maar we leren snel om het heel vlug te doen. Lezen is niet alleen kijken, het is bladeren, aanraken, zien, onthouden, je concentreren en reageren. Hoe werkt lezen eigenlijk? Hoe bijzonder is bladeren in een boek? Welke soorten lezen zijn er nu we steeds meer van schermen lezen? Hoe ga je als lezer om met woorden, geluiden en beelden die tegelijk op je af komen? En wat doen de kunst en de industrie daarmee? Dit alles wordt ontrafeld in een nieuw type interactieve tentoonstelling met boeken.

Onder de naam Huis van het Boek presenteren Museum Meermanno en de KB, nationale bibliotheek van Nederland de tentoonstelling ‘De kunst van lezen. Van William Kentridge tot Wikipedia’. Er staan ruim twintig installaties opgesteld, die als in een proeflokaal de bezoeker kennis laten maken met allerlei aspecten van het lezen. Zo is er de gedrukte versie van de Nederlandse Wikipedia, door de Amerikaanse kunstenaar Michael Mandiberg en het intrigerende 2nd hand reading van de beroemde Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge.

Aanvullende informatie

Zie website van Museum Meermanno.

18-11-2017 - 04-03-2018
  • 01-11-2017
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)