Presentatie 'Vergeten werk van Willy Vandersteen'

Voorpagina van de VVKS-kalender 'Wereldbroederschap', 1954. [KADOC KKA 900]

Tot 2 maart presenteert de erfgoedbibliotheek van KADOC een selectie van vergeten werk van striptekenaar Willy Vandersteen. Vandersteen maakte dit werk in opdracht van organisaties in het Christelijk middenveld. Ook enkele van zijn bekende albums zijn te zien. Die worden op KADOC bewaard omdat ook de uitgeverijen en kranten waarvoor Vandersteen werkte, tot het themaveld van KADOC behoren. De erfgoedpresentatie werd uitgewerkt door twee studenten van de KHLeuven in het kader van hun afstudeerproject.

Gelegenheidspublicaties

Op 15 februari is het honderd jaar geleden dat Willy Vandersteen (1913-1990) werd geboren. Vandersteen is bekend van onder meer de stripreeksen Suske en Wiske, Bessy en De Rode Ridder. Minder bekend is zijn werk voor het christelijke middenveld, zoals voor jeugdbewegingen. De populaire striphelden van Vandersteen duiken regelmatig op in die werken in opdracht.

In de loop der jaren klopten tal van organisaties bij Vandersteen aan voor een gelegenheidspublicatie. Onder andere in Kerkelijk Leven, beter bekend als het parochieblad (1948-1950), en in De Bond, het tijdschrift van de Bond van Grote en Jonge Gezinnen (1952-1963), verschenen verhalen met Lambik in de hoofdrol. Inhoudelijk wordt er niet verwezen naar de opdrachtgevers. Dat is anders in De pantoscaaf, een vervolgverhaal dat verscheen in het KSA-blad De Knape (1949-1950). Het vertelt de avonturen van een groepje KSA-ers op kamp. Suske, Lambik en Jerom bevolken dan weer de kalender van het Vlaams Verbond van Katholieke Scouts van 1954. In Belofte, het tijdschrift van de Jong-VKAJ (1958-1959), spant Wiske zich in om de ideale jong-kajotster te worden. Ook de missionarissen van het Heilig-Hart vroegen Vandersteen om een verhaal. In hun jaarboek Karavaan (1968) is Jerom de centrale figuur. Bij Vandersteen, aldus de paters,  'geen verheerlijking van destructief geweld, geen sympathie voor gangsters, sadisten en sex-idolen'.

07-02-2013 - 02-03-2013

KADOC-KU Leuven
Vlamingenstraat 39
B-3000 Leuven