Tentoonstelling 'Iedereen is van ergens. 25 auteurs uit West- Vlaanderen'

Paul De Wispelaere | © Nele Van Canneyt

Op 26 januari opende in het Bruggemuseum-Gezelle de tentoonstelling 'Iedereen is van ergens', waarin 25 auteurs die een band met West-Vlaanderen hebben geportretteerd worden.

Jooris Van Hulle, onder andere auteur van boeken over Vlaamse proza en poëzie, bundelde in de publicatie ‘Iedereen is van ergens’ portretten van 25 auteurs. Allemaal publiceerden ze de voorbije 25 jaar belangrijk werk en dit in uiteenlopende genres: proza, poëzie, jeugdliteratuur, toneel, essay. Fotografe Nele Van Canneyt, winnaar van een premie voor de Prijs Beeldende Kunst West-Vlaanderen, maakte van elke auteur een treffend portret in zwart-wit.

De foto’s worden nu tentoongesteld in het Bruggemuseum-Gezelle. Je kan er komen kennismaken met volgende auteurs en hun werk: Frank Adam, Pieter Aspe, Hendrik Carette, Paul De Wispelaere, Jozef Deleu, Luc Devoldere, Gaston Durnez, Luuk Gruwez, Philip Hoorne, Patrick Lateur, Herman Leenders, Gwij Mandelinck, Sylvie Marie, Bart Moeyaert, Anne Provoost, Renaat Ramon, Hedwig Speliers, Willy Spillebeen, Erik Spinoy, Peter Terrin, Sylvia Vanden Heede, Jan Van Der Hoeven, Filip Vanluchene, David Van Reybrouck en Peter Verhelst. Enkele auteurs hoor je via klankfragmenten ook aan het woord.

Op 22 april 2012 vindt in de tuin van het museum een poëzieaperitief plaats en dit naar aanleiding van Erfgoeddag. In 2012 is het centrale thema van Erfgoeddag ‘helden’. Patrick Lateur, een van de geportretteerde auteurs en vertaler van onder andere de ‘Ilias’, vertelt dan over helden in de Europese literatuur: Achilles, Odysseus, Roeland, Uilenspiegel en vele anderen.

26-01-2012 - 27-05-2012

Bruggemuseum-Gezelle
Rolweg 64
8000 Brugge