Fototentoonstelling 'Erfgoedbibliotheken'

Magazijnier met boek

Erfgoedbibliotheken in beeld

Eind 2009 kreeg fotograaf Stefan Tavernier van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek de opdracht om twaalf verschillende erfgoedbibliotheken uit Vlaanderen en Brussel te fotograferen. Dit resulteerde in honderden portretten van kostbare collecties, indrukwekkende interieurs en zorgzame bibliotheekmedewerkers. Tavernier toont niet alleen de schatten die deze bibliotheken bezitten, maar ook de uitdagingen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd.

De fototentoonstelling

Zesentwintig foto's werden reeds getoond in de prentkaartenreeks 'Een ABC van erfgoedbibliotheken'. Een nieuwe selectie van dertig beelden vormt de fototentoonstelling 'Erfgoedbibliotheken'. Die zal vanaf de zomer van 2011 door het land reizen en gratis te bezoeken zijn. Bij de tentoonstelling hoort een klein publieksgidsje met de bijschriften van de foto's.

De tentoonstelling doet alvast de volgende locaties aan:

Plaats Periode
Provinciale Bibliotheek Limburg 28 mei tot 26 juni 2011
Stedelijke Openbare Bibliotheek Harelbeke 1 juli tot 28 augustus 2011
Bibliotheek Kris Lambert in Oostende 1 tot 30 september 2011
(tijdens Informatie aan Zee 2011)
Universiteitsbibliotheek Antwerpen - Stadscampus 1 december 2011 tot 27 januari 2012
Bibliotheek Lebbeke 1 tot 26 februari 2012
Bibliotheek IveBiC Hemiksem-Schelle 1 maart tot 15 april 2012
Bibliotheca Wasiana 19 april tot 21 mei 2012
Bibliotheek Moorslede 1 tot 30 juni 2012
Openbare Bibliotheek Schoten 1 tot 15 september 2012
Openbare Bibliotheek Mechelen 10 december 2012 tot 31 januari 2013
Openbare Bibliotheek Ieper 2 tot 30 april 2013
Cultuurcentrum Den Blank Overijse 11 september tot 2 oktober 2013

De fotograaf Stefan Tavernier

De fotograaf en kunstenaar Stefan Tavernier studeerde fotografie aan de Sint-Lukas Hogeschool te Brussel. Onder de naam Superficies maakt Tavernier vrij werk en beelden in opdracht. In essentie wil de fotograaf een wonderlijke ontmoeting creëren tussen een publiek en een beeld. Het sleutelmoment is voor hem het moment waarop de toeschouwer het fotografisch object ontmoet. De locatie waar deze ontmoeting plaatsvindt, vormt zijn creatief vertrekpunt. Wat is de functie van de ruimte? Welke materialen zijn er aanwezig? Op welke manier betreedt men de ruimte? Hoe kan er gepresenteerd worden? Deze op locaties gerichte fotografie werd zowat zijn handelsmerk. Of het nu gaat om een portret, interieur, maquette, event, publiciteitscampagne of architectuur, steeds stemt Tavernier zijn denkwijze, aanpak en technische uitrusting af op de specifieke situatie. Hierbij bestudeert hij ook het fotografisch object zelf: de ruimtelijke eigenschappen, het materiaal, de oppervlakte, de textuur en de tactiele kenmerken. Tavernier experimenteert en selecteert uiteindelijk de meest aangewezen technische uitvoering.

De in kratten verpakte fototentoonstellingHet project 'Erfgoedbibliotheken' past perfect in de wereld van Stefan Tavernier. Hij kon zich enthousiast storten op de fotografische ontdekking van ruimtes met een zeer specifieke identiteit, waar slechts weinigen toegang toe hebben. Zoals in een beeldverhaal laat Tavernier de talrijke medewerkers en gebruikers optreden als personages in geënsceneerde beelden. Het resultaat werd een meeslepende beeldenreeks rond een verborgen wereld van locaties, erfschatten, handelingen en technieken. Achter elk beeld schuilt een boeiend en tot nu toe weinig bekend verhaal dat u iets meer laat ontdekken over onze erfgoedbibliotheken.

Interesse?

Organisaties en instellingen zoals archieven, bibliotheken, cultuur- en documentatiecentra die interesse hebben om deze tentoonstelling te programmeren kunnen de infobrochure downloaden of contact opnemen met de coördinator.

Soort activiteit
    Initiatief