We zouden zoveel meer voor u willen doen

roze campagnebeeld "We zouden zoveel meer voor u willen doen"

De belangenbehartiger OCE voert actie voor een stijging van het budget voor de cultureel-erfgoedsector. Gisteren werd op de Antwerpse Cultuurmarkt een nieuwe campagne gelanceerd die het publiek vraagt om de Vlaamse overheid ermee van te overtuigen om de werkingsmiddelen te verhogen. Onder de noemer We zouden zoveel meer voor u willen doen verspreiden diverse cultureel-erfgoedactoren - musea, archieven erfgoedbibliotheken, erfgoedcellen en dienstverlenende organisaties - dezelfde boodschap. De Vlaamse Erfgoedbibliotheek toont zich solidair en versterkt de terechte vraag van de erfgoedbibliotheken met onderstaande oproep.

Beste erfgoedliefhebber

Erfgoedbibliotheken bewaren ons bibliothecair erfgoed in goede omstandigheden, ze ontsluiten en presenteren het, ze stimuleren onderzoek en creativiteit en ze betrekken zoveel mogelijk mensen bij wat ze doen. Want die oude drukken, handschriften en andere publicaties zijn uw erfgoed.

Wat zij doen, doen ze voor u en de samenleving. Bibliotheken en andere erfgoedorganisaties staan tot uw dienst. Met de passie, de overtuiging en het enthousiasme die de sector eigen zijn. Alleen stoten we al een hele tijd op onze grenzen. En dat heeft alles met onze middelen te maken.

Wist u dat het Vlaamse cultuurbudget amper 1.18% van de Vlaamse begroting uitmaakt? Dat slechts 9% daarvan naar erfgoed gaat en amper 1 % van die erfgoedmiddelen bestemd is voor bibliotheken? Daarom vraagt de integrale erfgoedsector aan de Vlaamse regering een verdubbeling van het budget. Na een aantal niet ingeloste beloftes zou zo’n verhoging in de Vlaamse begroting niet eens een rimpel veroorzaken. Maar er wel voor zorgen dat we u nog zoveel meer kunnen bieden.

Surf daarom naar www.wezoudenzoveelmeervooruwillendoen.be en laat de Vlaamse regering weten dat ons erfgoed dringend de steun moeten krijgen die het verdient!

• 27-08-2018
  • Eva Wuyts ()