The Library at Night: virtual reality in de bibliotheek

La bibliothèque, la nuit - BnF

Nog tot 13 augustus is de tentoonstelling The library at night. Virtual reality immersion into mythic libraries van de BnF, Bibliothèque nationale de France te bezoeken. De tentoonstelling is een inspirerend voorbeeld waarin virtual reality wordt ingezet om de bibliotheek en zijn boeken tot leven te wekken.

Regisseur Lepage baseerde zich voor de ontwikkeling van de tentoonstelling op een idee van de Bibliothèque et Archives nationales du Québec. The library at night is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Alberto Manguel. Zo schreef hij: “Like memory, a library works differently at night. By day, each book seems to offer itself to the gaze equitably and democratically […]. But at night, certain books disappear while others assert themselves in the halo of your light”.

Omdat 's avonds de bibliotheek een droommachine wordt, neemt de tentoonstelling bezoekers via virtual reality mee op droomreis langs enkele reële en ingebeelde bibliotheken. Als bezoeker doorkruis je tijd en ruimte om tien mythische bibliotheken van over de hele wereld te ontdekken, van Sarajevo tot Mexico en van Alexandrië tot diep op de bodem van de zee aan boord van de Nautilus. In de tweede ruimte komen de bezoekers terecht in het hart van de scenografische ervaring. Ze dwalen door een bosrijke omgeving die in schril contrast staat met de rigueur waarmee bibliotheken geassocieerd worden. Via een bril en 360° immersion technology komen ze terecht in een virtuele realiteit.

Bekijk het promofilmpje van de tentoonstelling en laat je betoveren.

• 02-08-2017
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)