Een BIO-baan bij de Vlaamse Erfgoedbibliotheek: Sarah blikt terug

Sarah op het Overlegplatform voor erfgoedbibliotheken

Vandaag begint Sarah aan haar laatste maand als stagiaire bij de Vlaamse Erfgoedbibliotheek. Hoog tijd om eens terug te blikken op de afgelopen maanden.

Hoe kwam je bij ons terecht?

Tijdens mijn studies in de Communicatiewetenschappen ontwikkelde ik mijn interesse in kunst en cultuur. Niet alleen volgde ik een minor in de Kunstwetenschappen en archeologie, voor het onderwerp van mijn thesis koos ik ook voor cultureel erfgoed. Zo studeerde ik af met een thesis rond het formuleren van een informatiebeleidsplan in de vorm van een digitale agenda voor Vlaamse musea en de rol die samenwerking met andere cultureel-erfgoedorganisaties hierin speelt.

Met mijn masterdiploma op zak ging ik op zoek naar een professionele uitdaging, liefst in de erfgoedsector. Als pas afgestudeerde bleek dit niet zo’n gemakkelijke opgave. Uiteindelijk kwam ik de vacature voor een BIO-baan bij de Vlaamse Erfgoedbibliotheek tegen en kreeg ik de kans om relevante ervaring op te doen in de sector, en het levert ook een kleine vergoeding op.

Wat hebben we je laten doen?

Naast enkele administratieve taken, verzorgde ik de communicatie via agenda- en nieuwsberichten op de website, stelde ik de maandelijkse nieuwsbrief en mailings voor evenementen en activiteiten op.

Daarnaast kreeg ik de kans mee te werken aan verschillende projecten.

• Voor Collectiewijzer en het piloottraject rond waardering mocht ik mee op verkenningsronde bij de verschillende partnerbibliotheken van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek. Het gaf me de kans meteen kennis te maken met hen en inzicht te krijgen in de diverse werking van erfgoedbibliotheken.
  • Mijn organisatorische vaardigheden kon in goed benutten bij de organisatie van het Overlegplatform voor erfgoedbibliotheken. Hiervoor stelde ik een uitgebreid draaiboek samen en de dag zelf stond ik in voor het onthaal.
  • Ik hielp de stafmedewerker ontsluiting en digitale collecties met het up to date houden van Flandrica.be. Zo vulde ik de lijst met topstukken die bewaard worden in erfgoedbibliotheken aan, maakte ik rondleidingen aan rond het thema schoonheid, het leven van alledag en werkte ik mee aan een rondleiding rond Bijbels die binnenkort gepubliceerd zal worden. Daarnaast deed ik voorbereidend onderzoek naar een sociale mediastrategie voor ‘stuk van de dag’ dat Flandrica.be en zijn stukken meer bekend moet maken bij het bredere publiek.
  • Ik kreeg ook de kans om de workshop ErfgoedApp, Augmented reality en Erfgoedbeacons te volgen, waarna ik mocht uitzoeken hoe deze interactieve elementen toegepast konden worden in Conn3ct en in de fototentoonstelling Boeken met een hoek af.
  • Met de komst van de internationale tentoonstelling Conn3ct naar Antwerpen, kreeg ik ook de kans hier aan mee te werken. Voornamelijk creatieve opdrachten nam ik voor mijn rekening. Zo werkte ik korte scenario’s uit voor de screensavers, stelde ik enkele nieuwe afbeeldingen samen voor de interactieve schermen en werkte ik mee aan de opmaak van het informatieboekje. Ook de sociale mediakanalen van Conn3ct volg ik mee op.

Hoe kijk je erop terug?

Mijn stage bij de Vlaamse Erfgoedbibliotheek was een enorm leerrijke ervaring. Niet alleen kreeg ik meer inzicht in de erfgoed(bibliotheek)sector, ik leerde ook bij over het functioneren en de relevantie van een netwerkorganisatie in deze sector.

Dankzij verschillende rondleidingen bij de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience kon ik kennis maken met de verschillende functies binnen een erfgoedbibliotheek. Daarnaast leerde ik werken met tal van nieuwe computerprogramma’s als CampaignMonitor, Publisher, Photoshop en verschillende databases. Het werd me duidelijk hoeveel er komt kijken bij de organisatie van evenementen en het opzetten van nieuwe projecten.

Met veel enthousiasme kijk ik uit naar mijn (hopelijk) volgende uitdaging in de erfgoedsector. Mijn opvolger wens ik alvast veel succes toe met deze unieke en leerrijke ervaring in dit klein, maar zeer gemotiveerd team!

• 03-07-2017
  • Webredactie (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)