Vlaamse oude drukken uit DIVA nu in STCV

Pagina met afbeeldingen van munten en toelichtingen

In oktober 2015 startte de STCV-samenwerking tussen het de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en het nieuwe Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant, inmiddels herdoopt tot 'DIVA. Antwerp Home of Diamonds'. Daarbij selecteerden we alle werken die voldoen aan de criteria van de Short Title Catalogus Vlaanderen: gedrukt (of verkocht) in Vlaanderen en Brussel vóór 1801.

In januari 2016 waren alle drukken ingevoerd. In totaal zijn er nu 145 exemplaren uit de collectie van DIVA in deze bibliografie te vinden. De helft bestaat uit 'nieuwe' titels die nog niet in STCV zaten. De andere helft waren extra exemplaren van boeken die al waren opgenomen. Een mooie (aan)winst dus voor onze databank!

Ondertussen droeg de DIVA-bibliotheek ook bij aan de online erfgoedbibliotheek Flandrica.be. Enkele van hun oude Vlaamse drukken vindt u daar terug in digitale vorm.

Samenwerking rond STCV

De Vlaamse Erfgoedbibliotheek biedt Vlaamse instellingen met gedrukte erfgoedcollecties de mogelijkheid om samen te werken. Geïnteresseerde instellingen kunnen contact opnemen met de projectmedewerker voor meer informatie. Een overzicht van verwerkte collecties en de locaties waar STCV vandaag actief is, vindt u op onze website.

• 15-02-2016
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)