Meer dan 38.000 exemplaren in STCV

titelpagina STCV 12919851

2014 was opnieuw een druk jaar voor de Short Title Catalogus Vlaanderen, met o.a. een STCV-workshop in Brugge. Er werden vorig jaar niet minder dan 2.896 exemplaren toegevoegd aan de databank. Hiervan was zo'n 47% nog nooit eerder beschreven in STCV, waardoor er 1.349 nieuwe beschrijvingen werden aangemaakt. De rest van de boeken werd toegevoegd als bijkomend exemplaar bij een bestaand record.

Samenwerkingsprojecten

Naast het afronden van de projectfase in de Openbare Bibliotheek Brugge en de start van een nieuwe fase in de bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap (Universiteit Antwerpen), zijn de resultaten zeker ook te danken aan de vele samenwerkingen.

Enerzijds zijn er de STCV-projectfases in externe instellingen zoals het Stadsarchief Turnhout en het Museum Plantin-Moretus, en zelfs de Folger Shakespeare Library (Washington). Anderzijds zijn er de bijdragen aan STCV door partners van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek, dit jaar met name de Provinciale Bibliotheek Limburg, de Maurits Sabbebibliotheek en de Centrale Bibliotheek van de KU Leuven, de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en de Universiteitsbibliotheek Gent.

38.000 exemplaren

Op 31 december 2014 bevatte de STCV-databank in totaal 21.219 editiebeschrijvingen, gebaseerd op 37.904 exemplaren. Begin dit jaar werd de kaap van 38.000 exemplaren overschreden.

Het 38.000ste exemplaar was Henric Culens' Spiritvalivm strenarvm ac variarvm concionvm manipvlvs, gedrukt in 1613 door de weduwe en zonen van Jan I Moretus in Antwerpen. Het beschreven exemplaar wordt bewaard in de bibliotheek van het Ruusbroecgenootschap.

Samenstelling van de databank

Hoewel de focus aanvankelijk lag op boeken uit de 17de eeuw, is het de criterium voor opname in STCV al enkele jaren veel breder: werken gedrukt in Vlaanderen vóór 1801. Eind 2014 zag de spreiding van de databank er als volgt uit:

• 5% van het beschreven materiaal werd gedrukt in de 16de eeuw
  • 57% in de 17de eeuw
  • 37% in de 18de eeuw

Staafdiagram

Wilt u weten welke collecties al zijn opgenomen in STCV? Kijk dan op de overzichtspagina.

• 05-02-2015
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)