E-boeken in de (erfgoed)bib

E-reader met voorpagina van 'Tijl Uilenspiegel in Vlaanderen'

Goed nieuws voor wie gaag van een scherm leest: steeds meer Nederlandstalige boeken zijn beschikbaar in formaten voor e-readers. Vanaf nu is een flink aantal recente e-boeken te leen bij de openbare bibliotheek. En ook het online aanbod van oudere werken in e-formaat blijft groeien.

Nieuwe e-boeken

Via het project E-boeken in de Bib van Bibnet kunnen openbare bibliotheken in Vlaanderen e-boeken lenen aan hun gebruikers. Bibliotheekgebruikers kopen in hun bib een e-boekenkaart met een leentegoed, waarmee ze een aantal e-boeken naar keuze telkens voor vier weken kunnen lenen. Ze lezen de gekozen boeken via een app op een eigen tablet of smartphone. Binnen de muren van de bib zijn alle e-boeken vrij toegankelijk. Het aanbod van over het algemeen heel recente titel kan worden bekeken via e-boeken.bibliotheek.be.

Oude e-boeken

Ook ons boekenerfgoed is meer en meer in e-formaat te verkrijgen. Zo is een kleine duizend titels uit de Digitale bibliotheek voor de Nederlandse Letteren inmiddels raadpleegbaar in epub-formaat. De volledige werken van Hendrik Conscience, alle delen van De geschiedenis van België van Henri Pirenne, vijf boeken van Virginie Loveling: u kunt ze gratis downloaden naar uw favoriete e-boekenlezer. Een lijst van titels vindt u op DBNL.org.

• 06-05-2014
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)