STCV-samenwerking met de bibliotheek van het KMSKA

Voorgevel van het KMSKA

Vandaag ging de nieuwe STCV-samenwerking tussen de bibliotheek van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en de Vlaamse Erfgoedbibliotheek van start. In de komende weken zullen een 180-tal oude drukken uit de collectie van het KMSKA worden toegevoegd aan de Short Title Catalogus Vlaanderen, namelijk al die werken die voldoen aan de criteria van deze bibliografische databank: gedrukt in Vlaanderen vóór 1801.

Veilingcatalogi

Een zeer interessant onderdeel van deze collectie zijn de veilingcatalogi. Net zoals we ze vandaag nog kennen, geven deze werken een lijst van wat er op een bepaalde datum op een specifieke locatie geveild zou worden: schilderijen, boeken, meubilair, postzegels, ... Hiervan zijn er al verschillende te vinden in de STCV-databank (zoek op vormkenmerk 'catalogi') waarvan ook al enkele veilingcatalogi die bewaard worden in de bibliotheek van het KMSKA.

Samenwerking rond STCV

De Vlaamse Erfgoedbibliotheek biedt Vlaamse instellingen die gedrukte erfgoedcollecties beheren de mogelijkheid om samen te werken. Wij raden geïnteresseerde instellingen aan contact op te nemen met de projectmedewerker voor meer informatie hierover. Een overzicht van alle reeds verwerkte collecties en de locaties waar STCV momenteel actief is vindt u op onze website.

• 08-07-2013
  • Susanna De Schepper (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)