De Openbare Bibliotheek Brugge in woord en beeld

Ter gelegenheid van erfgoeddag maakte de Openbare Bibliotheek Brugge (OBB), één van de zes partnerbibliotheken van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek, een korte documentaire over middeleeuwse getijdenboeken. Dit filmpje werd getoond als inleiding op de tweedaagse tentoonstelling 'Hora est: middeleeuwse getijdenboeken in de Openbare Bibliotheek Brugge'.

Deze mini-documentaire neemt de kijker mee naar een wereld van luxueuze handschriften en ingetogen devotie. De opvallende decoratie met kleurrijke miniaturen en schitterend bladgoud komt uiteraard ruim aan bod. Maar het filmpje bespreekt ook de context en de inhoud van getijdenboeken. Voor wie waren ze bedoeld, wat staat er juist in, waar en wanneer werden ze gebruikt?

Bekijk het filmpje op youtube

Naast de middeleeuwse getijdenboeken bewaart de OBB een grote en bijzondere collectie oude drukken. In een volgend filmpje geeft wetenschappelijk medewerker Ludo Vandamme meer uitleg over het preservering- en conserveringsbeleid van de OBB. Ook het educatief project 'De Erfgoedkoffer', waarmee de bibliotheek het verleden aan de toekomst koppelt, wordt voorgesteld.

Bekijk het filmpje op youtube

• 29-04-2013
  • Sam Capiau (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)