Kulak bewaart topstukken uit 'Bibliotheek van Jan de Hondt'

Collectie Jan de Hondt

KU Leuven Kulak bewaart in haar campusbibliotheek de ‘Bibliotheek van Jan de Hondt’. Jan de Hondt (1486-1571) was een tijdsgenoot en correspondent van Erasmus. Het overblijvend gedeelte van zijn privé-bibliotheek werd recent opgenomen in de lijst van roerend cultureel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap (MB 9 oktober 2012). De Bibliotheek van Jan de Hondt behoort nu tot de Vlaamse topstukkencollectie.

Jan de Hondt was gedurende 53 jaar kanunnik van de Kortrijkse Onze-Lieve-Vrouwekerk en ook een tijdlang pastoor van de Sint-Maartensparochie. Zijn rijke bibliotheek getuigt van een grote interesse voor geschiedenis, het katholieke geloof en de actuele problemen betreffende de geloofsleer. De annotaties die de Hondt in zijn boeken aanbracht, zijn een rijke bron voor de geschiedenis van de verspreiding van het gedrukte boek in Vlaanderen. Ook voor de geschiedenis van de boekband levert deze collectie waardevolle gegevens.

De tand des tijd heeft ook deze verzameling boeken niet gespaard. Veel banden hadden te lijden van waterschade en sleet. In 1987 startte Paul Soetaert, toenmalig bibliothecaris van Kulak, een restauratieproject op, samen met onder meer de Kerkfabriek en De Leiegouw. In 1990-1991 werd als sluitstuk van deze unieke reddingsoperatie de tentoonstelling ‘Gered! De boekenschat van Jan de Hondt’ opgezet en een catalogus gepubliceerd. Met de opname in de lijst van roerend cultureel erfgoed in het kader van het topstukkendecreet, is de Bibliotheek van Jan de Hondt definitief gered.

In de Kulakbibliotheek zal de collectie verder bewaard worden en kunnen onderzoekers de stukken bestuderen. Geïnteresseerden kunnen de collectie inkijken na een gemotiveerde aanvraag bij de campusbibliothecaris. De Bibliotheek van Jan de Hondt blijft formeel eigendom van de kerkfabriek Sint-Maartens.

• 28-11-2012
  • Eva Wuyts ()