Voorpagina ABB 2011

Het 82e nummer van Archief- en bibliotheekwezen in België heeft als titel De digitalisering van het gedrukte erfgoed: van denkbeeld tot feit. In aanvulling op de vele rapporten, plannen, aanbevelingen, boeken en officiële verklaringen die wekelijks over het onderwerp verschijnen, hoopt dit themanummer niet zozeer een overzicht van 'best practices' of een 'state of affaires' te geven, maar eerder een aantal papers te presenteren die licht doen schijnen op onbeantwoorde vragen en digitalisering in de Belgische context.

Uit de inhoudsopgave:

• Digitising the written curtual hertiage: from virtual to real (Mard D'Hoore, Frédéric Lemmers, Dirk Leyder)
  • Het Belgisch digitaliseringsplan van de Federale Wetenschappelijke Instellingen en het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Philippe Mettens)
  • La politique de numérisation des patrimoines culturels en Fédération Wallonie-Bruxelles (Evelyne Lentzen)
  • Moteur de recherche, catalogues et bibliothèques numériques: une relation à (ré)inventer à l'heure du Web sémantique? (Bruno Racine)
  • Are digital laws making digital libraries? (Ben White)
  • Digitale Gedächtniskultur und Europäische Identität - Europeana Collections 1914-1918 (Ulrike Hollender & Marieke Rake)
  • Duurzame toegang tot gedigitaliseerd erfgoed (Inge Angevaare)
  • Un exemple de project de numérisation patrimoniale de masse: les journaux de la Bibliothèque royale de Belgique (Marc D'Hoore)
  • La numérisation: une apologie du livre? (Frédéric Lemmens)

De Vlaamse Erfgoedbibliotheek als expertisenetwerk digitalisering

Namens de Vlaamse erfgoedbibliotheek schreef stafmedewerker David Coppoolse medio 2011 de bijdrage 'De krachten bundelen. De Vlaamse Erfgoedbibliotheek als expertisenetwerk digitalisering'. Hij zet hierin uiteen hoe de Vlaamse Erfgoedbibliotheek op het vlak van digitalisering, een thema dat binnen de organisatie nadrukkelijk de aandacht heeft, in de eerste plaats probeert bestaande krachten te bundelen.

Haast geen enkele erfgoedbibliotheek in Vlaanderen kan vandaag de continue werking garanderen die nodig is om significante delen van haar collectie te digitaliseren, en de Vlaamse Erfgoedbibliotheek doet haar best om verbetering te brengen in die situatie. Ze probeert bij te dragen aan de onderlinge afstemming van initiatieven, projecten en overlegstructuren rond digitalisering. Ze probeert de resultaten uit de diverse Vlaamse onderzoeken en de ervaringen uit kleinschalige digitaliseringsinitiatieven te laten doorstromen naar de sector. Ze bundelt de bestaande expertise in haar netwerk, onder andere via in het gezamenlijke digitaliseringsproject Flandrica.be, en probeert kennismakelaar te zijn voor de rest van de erfgoedbibliotheken. Ze voert ondersteunende ontsluitingsprojecten uit. Op al die manieren probeert de Vlaamse Erfgoedbibliotheek de bouwstenen bijeen te brengen die nodig zijn voor de uitvoering van grotere digitaliseringprojecten in netwerkverband.

Het volledige artikel is opgenomen in ons documentatieoverzicht.

• 28-10-2012
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)