Grootste Nederlandse muziekbibliotheek brengt 5.000 partituren online

Schermafbeelding van Muziekschatten.nl

De Nederlandse Muziekbibliotheek van de Omroep brengt sind mei 2011 via de speciaal hiervoor ontwikkelde website www.muziekschatten.nl ruim 5.000 werken online in uiteenlopende genres. Koorwerken, lichte muziek, salonmuziek, klassieke muziek, tunes en arrangementen — het kan allemaal worden gedownload en geprint. Van een aantal werken zijn naast de partituur ook de partijen beschikbaar. Het downloaden van bladmuziek is gratis voor iedereen die zich heeft geregistreerd.

De voor dit project geselecteerde werken zijn veelal buiten beeld geraakt. Dankzij digitalisering kunnen deze weer bij een breder publiek onder de aandacht komen. Enkele voorbeelden van beschikbare gedigitaliseerde werken: de Missa festiva van Philip Loots, liederen van Jan Brandts Buys en Richard Hol, de fluitsonate van Jacques Beers, pianosonates van Julius Röntgen, tunes van bekende programma’s alsook Der alte Brumbär van Julius Fučik voor salonorkest. Later dit seizoen volgen nog meer populaire liedjes en honderden arrangementen van radio-ensembles van weleer en het Metropole Orkest.

Interactieve website

Via www.muziekschatten.nl kunt u ook de 'virtuele studio' en de 'OmroepmuziekWiki' bezoeken. In de virtuele studio kunnen gebruikers eigen opnamen van een muziekschat uploaden; anderen kunnen deze opnamen beluisteren en waarderen.

In de OmroepmuziekWiki wordt de geschiedenis van de omroepmuziek beschreven aan de hand van lemma's over orkesten en ensembles, componisten en arrangeurs, dirigenten, musici en zangers. Iedereen die herinneringen heeft aan omroepmuziek of hierover informatie kan verstrekken, wordt van harte uitgenodigd de Wiki aan te vullen. Via de OmroepmuziekWiki worden ook links gelegd naar muziekopnamen. Muziekschatten is ook gekoppeld aan Facebook en Twitter.

De Muziekbibliotheek van de Omroep

De Muziekbibliotheek van de Omroep beheert één van de grootste collecties bladmuziek in Europa en is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van muziekwerken aan het koor en de orkesten van het Muziekcentrum van de Omroep en aan omroepmedewerkers. De collectie vormt een afspiegeling van het gevarieerde repertoirebeleid van de Nederlandse publieke omroep gedurende de afgelopen 80 jaar.

De collectie gedrukte klassieke muziek (ruim 350.000 titels) is breed samengesteld en bestrijkt de gehele westerse muziekgeschiedenis van de Middeleeuwen tot heden. Alle genres en bezettingen zijn vertegenwoordigd. De collectie gedrukte lichte muziek (ca. 200.000 titels) bestaat voor een groot deel uit moderne songbooks, maar bevat ook vele uitgaven van amusementsmuziek uit de eerste helft van de 20e eeuw.

Een aparte categorie vormen de 180.000 handgeschreven arrangementen voor o.a. het Metropole Orkest. Van historisch belang zijn de vele radio- en televisietunes en de arrangementen voor de vele voormalige radio-ensembles.

• 26-05-2011
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)