Finse nationale bibliotheek gebruikt games om OCR-resultaten te verbeteren

Schermafbeelding van 'Mollenjacht'

De nationale bibliotheek van Finland is een programma gestart om de digitalisering van kranten en tijdschiften te ondersteunen: Digitalkoot (digitale vrijwilligers). Via videogames wordt het anders saaie, repetitieve correctiewerk dat de optische tekenherkenning moet verbeteren op een leuke manier uitbesteed aan het grote publiek.

Deze vorm van crowdsourcing moet het mogelijk maken om de tekstkwaliteit van miljoenen pagina's gedigitaliseerd materiaal te verbeteren. Historisch en cultureel waardevolle publicaties worden zo beter doorzoekbaar voor onderzoekers en andere geïnteresseerden.

De bibliotheek werkt samen met de firma Microtask, die twee online spellen ontwikkelde om saaie correctiehandelingen tot een onderhoudende bezigheid te maken.

In het spel Myyräjahti (mollenjacht) moet de speler zo snel mogelijk beslissen of de gescande tekst en de machinaal herkende tekst hetzelfde zijn. Zo worden OCR-fouten aan het licht gebracht. In Myyräsilta (mollenbrug) moeten de spelers de woorden op het scherm correct spellen. Correct gespelde woorden helpen om een brug over de rivier te bouwen. Ook dit spel helpt de OCR te controleren.

• 11-02-2011
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)