KB Nederland breidt toegang tot digitale bibliotheek uit naar leden openbare bibliotheken

De Zeeuwse bibliotheek in Middelburg

Deze maand zijn de Koninklijke Bibliotheek (KB) van Nederland en de Zeeuwse bibliotheken (het netwerk van openbare bibliotheken in de provincie Zeeland) een pilootproject gestart om online toegang tot de digitale bibliotheek van de KB mogelijk te maken voor leden van de Zeeuwse bibliotheken.

Nadat zij zich hiervoor bij hun lokale bibliotheek hebben aangemeld, kunnen lezers van thuis uit met hun eigen (Zeeuwse) gebruikersnaam en wachtwoord inloggen bij de digitale bibliotheek van de KB en zo direct gebruikmaken van het aanbod aan verdiepende digitale informatie. De digitale bibliotheek wordt in de bibliotheken zelf niet vrij toegankelijk aangeboden.

De digitale bibliotheek geeft toegang tot een enorme online collectie publicaties, e-books, tijdschriften, kranten en databases die in de openbare bibliotheken en op het internet niet te verkrijgen zijn. Bij gebleken succes zal deze dienstverlening worden uitgebreid via andere openbare bibliotheken en Bibliotheek.nl.

• 29-11-2010
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)