Tentoonstelling 'Conn3ct' strijkt neer in de Provinciale Bibliotheek Limburg

Twee meisjes luisteren naar een van de consoles van de tentoonstelling Conn3ct

Vanaf 14 oktober tot 29 april 2018 is de tentoonstelling ‘Conn3ct: impact van drukpers en sociale media’ te zien in de Provinciale Bibliotheek Limburg in Hasselt (PBL). De Koninklijke Bibliotheek van Nederland en de Vlaamse Erfgoedbibliotheek creëerden samen deze interactieve rondreizende expositie. De PBL ontwikkelde als organiserende partner voor deze editie een uitgebreid educatief pakket uit dat ook online kan geconsulteerd worden.

Mediawijsheid

Voor verdere verdieping in het thema worden ook gratis rondleidingen
georganiseerd. Leerkrachten secundair onderwijs kunnen gebruik maken van het kant-en-klare online educatieve aanbod of komen in klasverband Conn3ct beleven. Leerlingen beleven de expo op een unieke manier en vormen zich al doende een goed beeld van de impact van beide media. Mediawijsheid in het kwadraat!

Een verhaal van oude boeken en nieuwe media

Sociale media zijn volwassen geworden en niet meer weg te denken uit ons leven. Ze zijn de hele dag bij ons op smartphone of tablet, waardoor we in voortdurend contact staan met de belevenissen en ideeën van anderen. Met mensen die we in het echt kennen of alleen online. Een revolutie in mediagebruik en in communicatie.

Lijn op de vloer duidt het tentoonstellingspad aan

Vijfhonderd jaar geleden werd ook een nieuw medium volwassen: het gedrukte boek. Voor het eerst konden geleerden, politici en andere geletterde burgers in hoog tempo hun ideeën verspreiden, veel sneller dan in brieven of handgeschreven boeken. En deze ideeën bereikten in kortere tijd veel meer mensen.

Wat is de link tussen Erasmus en socialemediagebruikers?

Conn3ct laat bezoekers spelenderwijs ontdekken wat Erasmus en Twitteraars met elkaar gemeen hebben. Er liggen  vroeg-zestiende-eeuwse boeken en er zijn interactieve installaties die samen in negen thema’s de overeenkomsten tussen de beide media laten zien. De tentoonstelling is zelf een sociaal medium. De bezoekers loggen in op de tentoonstelling en delen hun meningen en voorkeuren met elkaar. De invloed van sociale media wordt in deze expositie opvallend tastbaar.

Links met de openbare bibliotheek

Conn3ct werd ontwikkeld naar aanleiding van het Vlaams-Nederlandse Gastlandschap op de Frankfurter Buchmesse in 2016. Na internationale passages in Göttingen en Den Haag komt Conn3ct via Antwerpen naar Hasselt. De tentoonstelling is hier voor het eerst gratis te bezoeken in een publieke ruimte en wordt aangevuld met waardevolle links naar de eigen bibliotheekcollectie.

Voor meer informatie: conn3ct.media.

Twee jongeren bekijken de console Communit van de tentoonstelling Conn3ct

14-10-2017 - 29-04-2018