Studiedag 'Born digital erfgoed'

studiedag Born digital erfgoed

Op donderdag 18 juni 2015 organiseren de Sectie Informatieverzorging Musea in Nederland (SIMIN), de Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid (NCDD) en de Culturele Coalitie Digitale Duurzaamheid (CCDD) een studiemiddag over born digital erfgoed.

Tijdens de Week van het Digitaal Erfgoed in maart 2015 zijn de publicaties "Born digital cultureel erfgoed is bedreigd erfgoed" en "Samen wat kan, individueel wat moet - Samen bouwen aan een netwerk van landelijke voorzieningen" verschenen. Deze publicaties presenteren de conclusies en aanbevelingen van twee onderzoeken naar de stand van zaken rond de duurzame toegankelijkheid van (born) digital erfgoed in Nederland. Maar wat betekent dit nu in de praktijk, hoe zorg je nu dat dit born digital erfgoed bewaard en beschikbaar blijft, en welke voorzieningen zijn daarvoor beschikbaar?

Tijdens deze studiemiddag staat de ontwikkeling en implementatie van het traject om born digital erfgoed duurzaam te bewaren en toegankelijk te houden centraal. Aan de hand van praktijkvoorbeelden van bestaande werkprocessen en door participatie van de deelnemers wordt inzicht geboden in het hanteren van de problematiek t.a.v. born digital erfgoed. Het definitieve programma wordt de komende weken bekend gemaakt.

18-06-2015

Utrecht (de exacte locatie volgt).

12.00 tot 17.00 uur

• 22-04-2015
  • Sam Capiau (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)