Tentoonstelling 'Bestemming Brugge: 200 jaar stadsgidsen in druk'

Affichebeeld Bestemming Brugge

Brugse reisgidsen uit de erfgoedcollectie van de openbare bibliotheek en de reisgidsen­verzame­ling van Dirk Michiels tonen wat Brugge vroeger te bieden had. Brugge was in de 19de eeuw reeds een toeristische trekpleister. Britse toeristen maakten er een tussenstop op weg naar Waterloo. Al in 1836 verschijnt de eerste echte toeristische gids.

De eerste panoramische kaarten van Brugge waren voornamelijk getekend om Brugge op economisch vlak op de kaart te zetten. In de 19de eeuw heeft Brugge heimwee naar die vervlogen glorie. De neogotiek, die haar oorsprong vond in de romantische belangstelling voor de middeleeuwen, breekt ook ten volle door in Brugge.

De reisgidsen van Octave Delepierre James Weale en Adolf Duclos leiden ons rond in dit neogotische Brugge. Ze laten de bezoeker de vroegere pracht, adembenemende schoonheid en omvang zien van deze bijna onaangetaste stad: Brugge Kunststad! De stad wordt stilaan een toeristische trekpleister.

Het verstilde Brugge herneemt haar aloude handelsactiviteiten met de nieuwe verbinding naar de zee in 1907: Zeebrugge wordt geboren. Toeristische verenigingen pikken daar gretig op in en de dienst voor Toerisme wordt door de stad ingericht. Vandaag ontvangt Brugge een kleine tien miljoen toeristen per jaar.

26-04-2014 - 24-05-2014
Praktisch

Hoofdbibliotheek Biekorf (Van Ackerzaal), Kuipersstraat 3, 8000 Brugge

Tijd