Vorming 'CEST-richtlijnen voor beheerders van digitale collecties: DIGITALISEREN' [Traject 'Duurzaam Digitaal Beheren' | Module 3]

Logo CEST

Digitaliseren van erfgoedcollecties wordt vaak nog gelijkgesteld met het scannen van documenten of digitale fotografie. In realiteit blijkt – kwaliteitsvolle – digitalisering echter een complex proces, waarbij technische en organisatorische expertise vereist is. De CEST-richtlijnen voor digitalisering bieden hiervoor een kader aan, in de vorm van aanbevolen en minimale standaarden. Tijdens deze introductie worden de richtlijnen voor het digitaliseren van tekst, beeld, geluid en video nader toegelicht.

Doelgroep

Medewerkers en verantwoordelijken van erfgoedcollecties met enige ervaring in het digitaliseren, die kennis willen maken met het toepassen van de juiste standaarden en bestandsformaten.

• Kennismaking met basisbegrippen van digitaliseren en digitale bestanden.
  • Kennismaken met verschillende bestandsformaten voor digitalisering.
  • Onderscheid maken tussen bestandsformaten voor archivering en raadpleging.
  • Kennismaken met instrumenten om de kwaliteit van digitalisering te optimaliseren.
  • Overzicht van enkele softwarepakketten voor digitalisering.

Modulair vormingstraject 'Duurzaam Digitaal Beheren'

Deze vorming maakt deel uit van het Modulair vormingstraject Duurzaam Digitaal Beheren. Met het organiseren van dit vormingtraject proberen FARO en PACKED vorm te geven aan het realiseren van de doelstellingen van het Platform Digitale Duurzaamheid.

02-04-2013 - 14-05-2013

Deze module wordt in elk van de Vlaamse provincies georganiseerd:

• Dinsdag 2 april 2013, 9.00 - 12.00 uur, Amsab-ISG, Gent
  • Dinsdag 9 april 2013, 9.00 - 12.00 uur, Openbare Bibliotheek, Brugge
  • Dinsdag 23 april 2013, 9.00 - 12.00 uur, Stadsarchief, Hasselt
  • Dinsdag 7 mei 2013, 9.30 - 12.00 uur, FARO, Brussel
  • Dinsdag 14 mei 2013, 9.00 - 12.00 uur, Letterenhuis, Antwerpen
Inschrijven

Tijdig inschrijven is gewenst. Het maximum aantal deelnemers is 10. Een cursussessie zal niet doorgaan bij minder dan 6 deelnemers. Inschrijven voor een sessie doet u via de links hierboven.

• 11-03-2013
  • David Coppoolse (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)