Symposium 'Museum Meermanno'

Museum Meermanno | Huis van het Boek

Op vrijdag 23 november vindt in Museum Meermanno | huis van het boek de presentatie plaats van de lang verwachte publicatie Een wereld van verzamelaars en geleerden. Gerard en Johan Meerman, Willem van Westreenen en Pieter van Damme en hun familiearchieven in het Museum Meermanno-Westreenianum.

Naar aanleiding van de publicatie vindt die dag in het museum een symposium plaats waarop door zes deskundigen aandacht zal worden geschonken aan diverse aspecten van deelverzamelingen van het museum.

Publicatie

In Een wereld van verzamelaars en geleerden vindt men biografische artikelen en bibliografieën van de genoemde archiefvormers. Van Johan Meerman is tevens een autobiografie opgenomen die niet eerder in druk verscheen. Kern van het boek vormen diverse toegangen op de familiearchieven. De archieven zijn van groot belang voor de kennis van het leven en werken van deze verzamelaars en geleerden, het tijdsgewricht waarin zij leefden, en de collecties die zij tot stand brachten.

Symposium

Tijdens het symposium naar aanleiding van deze publicatie komen diverse aspecten van deelverzamelingen van Museum Meermanno aan bod, waaronder de Egyptische collectie, de Grieks-Romeinse collectie, de middeleeuwse schilderkunst en de portretten, de handschriften, de gedrukte werken na 1540 en uiteraard de familiearchieven.

Het volledige programma kan u op de website van Museum Meermanno raadplegen.

23-11-2012
  • 22-10-2012
  • Sam Capiau (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)