Tentoonstelling 'Het Fonds Michel Wittock: van passie tot schenking'

Boekband uit het Fonds Michel Wittock

Michel Wittock heeft een prachtige collectie Europese boekbanden van de Renaissance tot nu samengebracht. Om de collectie te valoriseren heeft hij de Bibliotheca Wittockiana opgericht, een privé-instelling die uitgegroeid is tot een internationaal erkend centrum en museum.

De wens van de stichter bestond erin om haar collectie en wetenschappelijke activiteiten te bestendigen. De koning Boudewijnstichting heeft zich zonder enig voorbehoud achter dit initiatief geschaard. Zodoende richtte Michel Wittock, in de schoot van de Stichting, het Fonds Michel Wittock op. Aan dit Fonds vertrouwde hij het meest representatieve deel van de collectie toe. Alle elementen van het Fonds Michel Wittock blijven uiteraard toevertrouwd aan de Wittockiana. Het betreft een uitzonderlijke collectie Belgische oude, moderne en hedendaagse boekbanden, het Fonds Valère-Gille met de meubels uit zijn bureau ontworpen door Paul Hankar en het geheel van manuscripten en briefwisseling die getuigen van de culturele en literaire dynamiek van ‘La Jeune Belgique’, het Fonds Lucien Bonaparte, de integrale verzameling, al dan niet gebonden, boeken geïnspireerd op de poëzie van Pierre Lecuire en ontworpen door kunstenaars, het geheel van de documentatie en de archieven van de Wittockiana en, last but not least, een selectie van meesterwerken uit de boekbindkunst van museale waarde, bedacht en gerealiseerd buiten België (hoofdzakelijk in Frankrijk) in de loop van de laatste vijf eeuwen.

De tentoonstelling, samen georganiseerd door de Koning Boudewijnstichting en de Wittockiana, zal de kern van de schenking belichten en kan opgevat worden als een ware bloemlezing van het Fonds Wittock. De tentoonstelling loopt van 5 mei tot 1 oktober 2011 in de Bibliotheca Wittockiana.

05-05-2011 - 01-10-2011
  • 30-03-2011